E-urheilua ikäihmisille
Pirkanmaan Senioripalvelut Oy järjesti syyskuussa 2019 perinteikkään ”Elo-olympialaiset”-tapahtumansa jo kymmenennen kerran. Kaukaharjun, Keinupuiston ja Kuuselan asukkaat ottivat toisistaan mittaan erilaisissa urheilulajeissa kuten curlingissa, kakunkoristelussa, aivopulmassa ja sasliki-tikun heitossa, ja tänä vuonna oli ensimmäistä kertaa mukana myös ikäihmisille suunnattu eSports- eli e-urheilukilpailu.
E-urheilu mielletään tyypillisesti nuorten miesten harrastukseksi (tai jopa työksi!), mutta Elo-olympialaisissa homma hoidettiin hieman toisin. Osallistujien korkean iän lisäksi tapahtuma erosi muista kilpailuista mm. siinä, että tällä kertaa asukkaat ja työntekijät suunnnittelivat osan pelistä itse!
Pirkanmaan Senioripalvelut ja Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) koordinoima Virtuaalinen elämyslääke -hanke perustivat keväällä 2019 mahdollisesti maailman ensimmäisen ikäihmisten pelisuunnittelukerhon. Suunniteltavan pelin genreksi valikoitui tietokilpailu, koska se oli kaikille ennestään tuttu. Asukkaat kokoontuivat muutaman kerran kaikissa kolmessa toimipisteessä ja suunnittelivat peliin kymmeniä mahdollisia kysymyksiä. Tietokilpailun alkuperäisenä aiheena oli “vanhan ajan Tampere”, mutta mukaan valikoitui lopulta kysymyksiä ympäri maailmaa, ja pelin nimeksi tulikin “Tampereelta kaukomaille: Pirkanmaan Senioripalveluiden tietokilpailu.”
TAMKin Virtu-hanke toteutti pelin loppukeväästä 2019 käyttäen tamperelaisen Team Action Zone -yrityksen ActionTrack-alustaa (www.taz.fi). Vaikka peli onkin suunnattu talon asukkaille, se on tarkoitettu pelattavaksi yhdessä työntekijöiden kanssa. Peli koostuu yhdeksästä rastista, jotka on sijoiteltu asukkaille tärkeisiin paikkoihin (johtajan huone, ruokala, kuntosali jne.) eri puolille taloa. Liikkuessaan paikasta toiseen, asukkaat voivatkin samalla palautella mieliin näiden paikkojen sijainteja. Paikat valittiin tarkoituksella siten, että sama peli pystyttiin helposti monistamaan kaikkiin kolmeen toimipisteeseen.
Jokaiselta rastilta löytyy QR-koodi, joka pitää sitten skannata tabletin avulla. Onnistuneen skannauksen jälkeen ruudulle ilmestyy kuvaus ko. paikasta ja yksi tai useampi tietokilpailukysymys. Vastaamisen jälkeen pelaajalle annetaan automaattisesti vihje seuraava QR-koodin sijainnista (esim. ”Seuraava rasti sijaitsee ITE-pisteen eli itsehoitopisteen luona. Muistatko missä se sijaitsee? Onnea etsimiseen!”).
Vaikka tiedettiin, että peli oli tulossa yhdeksi lajiksi Elo-olympialaisiin, niin sitä harjoiteltiin innokkaasti jo kesän aikana.
Alunperin Virtu-hankkeen piti dokumentoida pelitapahtuma itse, mutta mukaan saatiin hieman onnekkaasti myös Yleisradio. YLE:llä oli tarvetta testata iPhone-puhelimien käyttöä osana ammattimaisia televisio-tuotantoja, ja Elo-olympialaiset tarjosi sitä varten mielenkiintoiset ja sopivat haastavat puitteet. Tuotantoa varten kasattiinkin pian noin kymmenhenkinen YLEn ja TAMKin työntekijöistä ja opiskelijoista koostuva tiimi, johon kuului mm. ohjaaja, kuvaajia, valaisijoita, äänimiehiä ja juontaja. Tuotannon riskitasoa päätettiin nostaa hieman, ja lopulta Elo-olympialaisista tehtiin reaaliaikainen lähetys YouTubeen:
https://www.youtube.com/watch?v=xJ7KJ9pwtYk&feature=youtu.be
Vaikka teknisiltä ongelmia ei voitu täysin välttyäkään, niin kokonaisuutena e-urheilu -pilotti oli kaikkien mielestä menestys, ja toivottavasti sille saadaan vielä joskus jatkoakin!
(P.s. E-pelikilpailun ja kiertopalkinnon talolle voitti lopulta Kuuselan Kaunottaret. Onnea voittajille!)
Teksti: Jukka Holm
Kuvat: Jukka Holm ja Pirkanmaan Senioripalvelut Oy