“Virtu on sote- ja luovien alojen yhteistyöstä kertova verkkojulkaisu. Se toimii Virtuaalinen elämyslääke –hankkeen kokemuksia koostavana ja niistä kertovana alustana. Paikkana, jossa hanketoimijat ja asiantuntijat jakavat kokemuksiaan immersiivisyydestä sen eri muodoissa.”

 

 

 

 

 


Artikkelit

Pelillisyys ja pelillistäminen sote-alalla - kokemuksia monialaisen koulutusmallin kehittämisestä Metropolia ammattikorkeakoulussa

Tässä miniartikkelissa tarkastelen Metropolia ammattikorkeakoulussa kehitetyn ja syksyllä 2020 toteutetun koulutuspilotin ja opintojakson Virtuaaliset elämykset ja pelilliset menetelmät sosiaali-......

Terapiaa ja kuntoutusta virtuaalisesti

Tarvitaan rauhallinen ja esteetön ympäristö, VR-lasit ja kevyt taulutietokone, tutummin tabletti. Virtuaalitodellisuutta hyödyntävä harjoitus voi alkaa kuntoutujan omassa kodissa, omaisen......

Kun keho kuuntelee, kuvat ja tunteet nousevat pintaan

Nature Solutionsin Catarina Brazão ja Markus Pesonen johdattelevat Virtuaalinen elämyslääke -minityöpajan osallistujat äänimatkalle. Matkalippua eikä kulkuvälinettä tarvita. Riittää, että......

Vahvasti monialaista ja työelämälähtöistä koulutusta

Oulun ammattikorkeakoulu vastaa kentältä tulevaan haasteeseen: se kouluttaa hyvinvoinnin ammattilaisia, joilla on sekä sote-alan että digipuolen vahvaa osaamista.Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk)......

Pelillisyydestä hyötykäyttöön 

Hotelli Lasaretti Oulussa puhkui maaliskuussa innostuneisuutta ja ihmetystä, kun Virtual Reality Nordic 2020 -tapahtuma saattoi yhteen eri alojen ammattilaiset ja yritysjohtajat sekä alan......

VR sosiokulttuurisen vanhustyön välineenä

Teknologia on kehittynyt nopeasti sosiaali- ja terveysalan tueksi: tekniikan avulla mm. valvotaan ikääntyneen elintoimintoja, seurataan aktiivisuutta, valvotaan liikkumista ja muistutetaan......

E-urheilua ikäihmisille

Pirkanmaan Senioripalvelut Oy järjesti syyskuussa 2019 perinteikkään ”Elo-olympialaiset”-tapahtumansa jo kymmenennen kerran. Kaukaharjun, Keinupuiston ja Kuuselan asukkaat ottivat toisistaan......

Äänimaisema TAYSin hiljentymishuo-neeseen

Äänet ja erityisesti musiikki voivat vaikuttaa ihmisiin monilla eri tavoin. Musiikki voi vaikuttaa mm. kuulijan mielialaan, tunteisiin ja ilmeisiin sekä fysiologisiin reaktioihin kuten sydämen......

Avantgardismin immersiivisiä VR-kokeiluja

Arkkitehtuurin tohtori, apulaisprofessori Laura McGuire Hawaijin Yliopistosta on tutkinut immersiivisen VR-elämyksen historiaa ja löytänyt alan pioneereja sadan vuoden takaa. Ensimmäinen......

Lisätty todellisuus tuo digitaalisia kerroksia kokemuksiin

Robert Morgan on työskennellyt lisätyn todellisuuden, tuttavallisemmin AR:n (augmented reality), parissa viimeiset kuusi vuotta. Hän piipahti Oulussa 19. lokakuuta jakamassa oppejaan digitaalisen......

Fysikaaliset tuntoesineet elämyshuoneessa

Aistihuoneessa virtuaaliteknologia tuo mukanaan näkö- ja kuuloaistin fysikaaliset ärsykkeet. Tuntoaistia voidaan stimuloida kevyemmällä kalustolla.Muistisairas henkilö rauhoittuu, kun hän saa......

Todellisuusjatkumot kaipaavat selkiyttämistä

360 VR elokuva on teknisesti mullistava toteutustapa, jonka vaikutusta kerrontaan ei vielä täysin pystytä ennustamaan, ja jo nyt on 360 VR elokuvassa alettu siirtyä immersioelämyksistä......

Hyvää mieltä muistisairaiden ikäihmisten arkeen hevosvideoilla

Tamperelaisen tehostetun palveluasumisen yksikön Kontukodin asukkaille järjestettiin keväällä 2019 mahdollisuus katsella 360-hevosvideoita. Tapahtuma oli osa Virtuaalinen elämyslääke-hanketta.......

Kamu kuvantamislaitteessa

Turun yliopistollisessa keskussairaalassa on erityinen EOS pyyhkäisykuvantamislaite, jolla voidaan tutkia pientenkin lasten selkärankaa ja muuta luustoa. Laite on teleportaatio-yksikön näköinen......

Virtuaalitodellisuus jalkautuu hiljalleen tuotantoihin, projekteihin, taiteeseen ja kuluttajien koteihin

Virtuaalitodellisuudella voidaan kertoa tarinoita aivan uudella tavalla, niin taiteessa kuin hyvinvoinninkin parissa. VR into oli huipussaan vuonna 2016, mutta nyt kasvu on hidastunut. Onko VR siis......

Onnea ja pitkää ikää virtuaalivälinein

Tämän päivän mediajulkisuuden valossa onnellisen vanhuuden toivottamiseen liittyy valitettavia lisäsävyjä. Lehtiä lukemalla saa käsityksen, että nimenomaan onnea kaivataan, mikäli ikää......

Oulun seminaarissa porauduttiin Virtun ytimeen

Oulun Virtu-seminaarissa haarukoitiin, miten luova ala voisi muuttaa sote-alan käytänteitä. Samalla viriteltiin keskusteluyhteyttä sote-toimijoiden, luovan alan yrittäjien ja taiteilijoiden sekä......

Virtuaalinen elämyslääke –hanke kasvattaa sote-alan henkilöstön ymmärrystä luovien alojen, erityisesti virtuaalisuuden hyödyntämisessä muun muassa miellyttävien asiakaskokemusten sekä elämysten kehittämiseksi. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. TAMKin koordinoimassa hankkeessa osatoteuttajina ovat Metropolian, Turun ja Oulun ammattikorkeakoulut.

Kolmivuotinen hanke päättyi vuoden 2020 lopussa.

Lue lisää hankkeesta.


Uutiset

Virtuaalinen elämyslääke-hanke päättynyt

Virtuaalinen elämyslääke-hanke päättyi vuoden 2020 lopussa. Alla oleva video tiivistää tavoitteet ja tulokset tiiviisti, mutta hauskasti:https://youtu.be/0Gs0xLlJxuA...

Webinaarissa julkistettiin valtakunnallinen koulutusmalli

11.11.2020 järjestetyssä Virtuaalinen elämyslääke-hankkeen loppuwebinaarissa pohdittiin sote- ja luovien alojen yhteistyöpotentiaalia sekä esiteltiin Virtuaalinen elämyslääke-hankkeessa......

Avoin webinaari

Virtuaalinen elämyslääke – hanke järjestää kaikille avoimen webinaarin 11.11.2020 klo 13 – 16. Tilaisuudessa kuullaan mm. mitä ovat luovan alan ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten......

Puheterapiaa virtuaalitodellisuudessa

Oululainen yritys, Peili Vision, on kehittänyt virtuaalitodellisuutta hyödyntävän apuvälineen erilaisista puheen ja havaitsemisen häiriöistä kärsivien potilaiden kuntoutukseen.Innovaatio......

Virtual Reality Nordic 2020 Oulussa 11.3.2020

Virtual Reality Nordic 2020 -tapahtuma tuo Ouluun alan viimeisimmät innovaatiot ja vaikutusvaltaisimmat puhujat. Päivän mittainen tapahtuma sisältää runsaasti case esimerkkejä......

Celtx lanseerasi VR-käsikirjoitusväli-neen

Celtx on julkaissut käsikirjoitusvälineistöönsä uuden formaattipohjan peli- ja VR-käsikirjoituksia varten, nimeltään Celtx Studio Game & VR. Tällä käsikirjoitusvälineellä Celtx luo......

Webinaari: Immersiivinen virtuaalisimulaatio terapiatyössä

Italialainen BTS  Bioengineering on kehittänyt immersiivisen virtuaalitodellisuushuoneen, joka tukee neuromotoristen oireiden hoitoa vanhuksilla, joilla on motorisia tai kognitiivisia hoitotarpeita.......

Parempaa elämänlaatua virtuaalisuudesta -seminaari Turussa 3.12.2019

Seminaarissa käsitellään erityisesti muistisairaiden ikäihmisten elämänlaadun lisäämistä immersiivisen, moniaistillisen kokemusympäristön avulla. Paikalla nähdään muun muassa, kuinka......

Cedars-Sinain virtuaalisen lääkinnän Symposium 2020 hakee luennoitsijoita

Entä jos tulevaisuudessa lääkärit kirjoittaisivat kipuihin ja särkyihin särkylääkkeisen sijaan reseptin virtuaaliselle rantalomalle? Entä jos psykiatrit voisivat hoitaa potilaan sosiaalisia......

Virtuaalitodellisuusterapiaan kaivataan simulatioesiintyjiä Turussa

Turun Yliopistollisessa Keskussairaalassa Tyksissä kehitetään virtuaalitodellisuuden sairaalakäyttöä monella eri osa-alueella. Työlistalla on virtuaalitodellisuuden- ja lisätyn todellisuuden......